Spiseproblemer igen

4. september 2009

Alder:
4 mdr.

Spiseproblemer igen

Kære Helen.

Jeg skrev til dig for en måneds tid siden, tak for din besvarelse:-)

Siden sidst skete der det, at vi besluttede at forsøge kun at give vores datter MME i sutteflaske. Det besluttede vi, da hun blev ikke mæt af amningen alene, og flere forsøg på at kombinere bryst og flaske gik ikke. Hun ville kun drikke af flasken i søvne. Derfor beslutningen om kun at give hende flaske.

Min kæreste tog hjem til sine forældre med hende, og efter ca. et halvt døgn uden mad, begyndte hun at drikke vågen. Først under protest, efter to dage uden de store protester. Vi var meget lettede, og hun kom efter nogle dage op på mellem 950 og 1100 ml. i døgnet. Vi kunne ca. regne med mellem 3 og 4 1/2 time mellem måltiderne, og ca. 7 i døgnet. Nogle enkelte dage spise hun dog lidt mindre, mellem 800 og 950 ml. Hun blev vejet for en uge siden, hvor hun havde taget fint på de sidste uger, og vejede 7, 8 kg.

Hun var meget glad og tilfreds i denne periode.

Nu er der desværre sket det, at hun de sidste ca. 6 dage er kommet helt ud af rytmen igen, og spiser mindre og mere protesterende:-( Det virker pt. mere som held end forstand, når vi får hende til at drikke af flasken, på nær sen aften og nat. Vi kan ikke få øje på, at der skulle være sket nogle ændringer, der kan forklare tilbagefaldet.

Jeg vil prøve at skitsere en typisk "dårlig dag", som idag:
Jeg skriver ikke søvnen på, da hun om dagen oftest kun sover en halv time af gangen, uden mønster.

ca. 04-05- vågner selv, græder ikke, drikker godt halvsovende, ca. 210 ml.

ca. 07-08- vågner. Glad. ...

Annonce

... Græder efter en time eller to. Tilbyder flasken. Afviser. Er træt, virker ikke sulten?

ca. 10.30. Tager ca. 130 ml., starter med at protestere mod flasken.

ca. 11.30. Tilbyder hende majsgrød med frugtmos. Hun spiser ca. 5 tsk., protesterer, virker træt.
Tilbyder vand af glas, hun drikker lidt (prøver først med MME, det vil hun ikke have).

ca. 14.50. Tager 90 ml. Virker ikke særlig interesseret. Er irritabel.

ca. 16.45. Tager 50 ml. Virker ikke særlig interesseret. Er irritabel.

ca. 18.45. Jeg "fanger" hende i opvågningen fra en lur, hun drikker 210 ml. halvsovende.

Plejer at vække hende ca. 23. Her plejer hun at drikke godt, ca. 200 ml.

Altså ialt ca. 800-900 ml. på de her dage, og med meget ujævne måltider og mængder. De eneste måltider der "kører" er sen aften og nat. Der er en tung tisseble om morgenen, men ellers er det noget sparsomt med tissebleer. Måske en eller to "mellem"-bleer i løbet af dagen.

Har du nogle idéer til, hvad sådan nogle "tilbagefald" kan skyldes og kan det vende igen? Kan det tænkes, at hun aldrig vil acceptere sutteflasken og modermælkserstatningen? Har du nogle idéer til, hvordan vi kan få hende til at spise af flasken og mere regelmæssigt? Hvad er hendes minimum behov for væske?

Hun er ellers en fin pige, meget livlig, nysgerrig og helt alderssvarende på alle områder. Det var en fin plan du sendte sidst, men det er så svært at få hende ind i faste rytmer, både med maden og søvnen....

Du må undskylde det igen blev et længere brev, håber det er til at finde rundt i.

Venlig Hilsen
Vibeke

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

Navle

Hos det nyfødte barn sidder stadig en rest fra navlestrengen, som vil falde af, af sig selv, når barnet er mellem ca. 5 dage og tre uger gammelt. Det er normalt at det kan bløde fra navlen i denne periode og det kan også lugte fra navlen, da det er en forrådningsproces der sker.

Du skal være opmærksom på at navlen ikke begynder at lugte for meget, da det kan være tegn på infektion. Hvis navlen lugter gennem barnets tøj, er det for meget. Hvis der er rødme omkring navlen, kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Alleførst: Tusind tak for dit sidste svar - det er virkelig guld værd med professionelt svar og en "second opinion" :)

Med venlig hilsen
Natasha, mor til pige 4 måneder